maandag 12 december 2011

Toepassingskaart 3. De wijk in!

Ik heb een bezoek gebracht op maandag 12 december aan Rooms-Katholieke basisschool de Toermalijn in Den Haag. Na dit bezoek ben ik met mijn groepje naar een moskee geweest in dezelfde wijk.

Opdracht A:
1. Ik heb de directeur van de Toermalijn geïnterviewd. De vragen die ik heb gesteld zijn:
- Welke rol speelt de school in de wijk?
- Wat voor soorten verschillende culturen zijn er binnen de school?
- Hoe is de gezinssamenstelling van de meeste leerlingen?
- Wat voor taal spreken de meeste leerlingen thuis en op school?
- Wat is de manier van samenwerken tussen de school en de ouders?
- Wat is de manier van samenwerken tussen de school en de wijk?
- Wat zijn de specifieke vaardigheden en activiteiten die iemand moet beheersen om het netwerk (ouders, onderwijsondersteuning en de wijk) te onderhouden? Is daar iemand die daar speciaal mee bezig is op deze school?
- Welke aardrijkskunde- en geschiedenismethode gebruiken jullie op school?
2. Ik heb toepassingskaart 4 ook uitgewerkt, zie hiervoor bericht van toepassingskaart 4.
3. Zie toepassingskaart 4.
4. Dit is een foto van onze groep bij de Toermalijn. (Klik op de afbeelding om deze in het groot te bekijken)
Opdracht B:
Vooraf heb ik de wijk van deze school eens bekeken met een kaart en met googlemaps, dat ziet er als volgt uit (Klik op de afbeelding om deze in het groot te bekijken) Eerst ziet u de kaart, daarnaast een satelietfoto. Vervolgens ziet u afbeeldingen van een topografische kaart.
  

 

Ook op de website van de school stond al het een en ander over de ontstaansgeschiedenis.
'Toermalijn is een basisschool met een lang en succesvol verleden. Al sinds 1904 staat de school aan de Beeklaan in het hart van Den Haag.'
Dit zijn de foto's van onze wijkwandeling: (Klik op de afbeelding om deze in het groot te bekijken)  

      
 
 

 Observatiepunten die mij opvielen zijn:
- Er zijn heel veel kleine buitenlandse winkeltjes. Daarboven is woongelegenheid.
- Door de straat rijdt zeer regelmatig een tram. Ik zie geen veilig oversteekpunt voor kinderen. Het is druk.
- Naast de school staat een Rooms-Katholieke kerk.

Opdracht C:
Bezoek aan de moskee. Vlakbij de school staat een moskee. De Ayasofya Moskee. Wij zijn hier langs geweest en hebben een aantal vragen gesteld.
Vooraf heb ik mij verdiept in de Islam.
De islam is een monotheïstische godsdienst, dit betekent dat ze één God eren en een van de drie grote(re) zogenoemde Abrahamitische religies. Het Arabische woord islam betekent letterlijk overgave (aan God) of onderwerping en wijst op het fundamentele, religieuze principe dat een aanhanger van de islam (moslim) zich overgeeft aan Gods wil en wetten, de Sharia. Het heilige boek voor moslims is de Koran, waarvan zij geloven dat God de tekst via de aartsengel Djibriel  (Gabriël) aan Mohammed als profeet en boodschapper doorgaf. Naast de Koran is de soenna van Mohammed, waarin de levenswijze, de gezegden en de standpunten van de profeet worden beschreven, ook een belangrijke bron voor de islamitische doctrine.
Vragen die ik heb gesteld bij de moskee zijn:
- Wanneer is deze moskee gebouwd?
- Is dit een moskee opzich of maakt deze deel uit van een organisatie?
- Zo ja, hoe wordt er contact gehouden?
- Hoe komen mensen naar jullie toe? (manier van reclame maken) Heeft de moskee een website? Hebben ze flyers? Staan ze in folders van de gemeente?
Dit is een foto van de moskee: (Klik op de afbeelding om deze in het groot te bekijken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten