1. Beschrijving visie/schoolplan van de school:
Een onderwijzer heeft een mooi beroep. Je hebt met kinderen te maken, die levenslustig zijn, spontaan reageren en met verlangen uitkijken naar wat het leven te bieden heeft.
Het is prettig dat wij op onze school een goede sfeer hebben en leerlingen elkaar al volop opvangen en ondersteunen.
Weet u dat we heel veel leerlingen van buiten de wijk op school hebben? Ouders die verhuizen,willen hun kind op onze school houden, omdat we goede resultaten bereiken en we ons enthousiasme nooit verliezen.
Naast het goede onderwijs dat de leerkrachten geven, staat de school bekend als een school waar aan uw kind stevige eisen worden gesteld om alle talenten die het heeft te ontwikkelen. Misschien is dat wel het geheim waardoor we het zo prettig met elkaar hebben.
Bovendien zijn we al enige tijd geleden gestart met een andere manier van leren. Omdat het echt een aanpak is die we zelf ontwikkeld hebben en aan het ontwikkelen zijn, noemen wij het voorlopig 'het toermalijnleren'. Het is een aanpak, waarbij iedere leerling centraal staat en waarbij er naar gestreefd wordt bij de leerlingen veel zelfinitiatief te ontwikkelen. Het is een manier van leren, die door de leerlingen enthousiast ontvangen is.
Intussen zijn we gestart met ‘de Voorschool’. Dat betekent er hard samengewerkt wordt met onze peuterpeelzaal "Hartendiefjes" waar kinderen vanaf 2 1/2 jaar welkom zijn en in een doorgaande lijn onderwijs krijgen.
De basisschool Toermalijn is een katholieke school waar de religieuze achtergrond van ieder kind en zijn ouders gerespecteerd wordt.
Vanuit de katholieke identiteit van de school kiezen we voor:
- Het gesprek. Met de kinderen praten we over de waarden en de normen die in het leven centraal moeten staan.
Ieder gelovig mens weet dat respect voor elkaar belangrijk is.
- Veel aandacht voor de achtergronden van de kinderen.
Concreet betekent het dat we over het Hindoeïsme, de Islam en het Christendom van elkaar leren.
- De eigenheid van ieder kind.
Door aan te sluiten bij het unieke van ieder kind, verwachten we dat in de toekomst in de samenleving meer respect en tolerantie zal ontstaan.
We bestaan al meer dan 100 jaar. Honderd jaar kwaliteit, honderd jaar traditie. Wij willen graag samen met u deze kwaliteit en deze traditie de komende honderd jaar voortzetten.
De basisschool Toermalijn valt onder het bestuur van de stichting Lucas Onderwijs.
Lucas Onderwijs is een groot interconfessioneel schoolbestuur met zo'n 40 basisscholen, 9 sbo scholen en 10 scholen voor voortgezet onderwijs.
De Katholieke richting kenmerkt zich juist door de openheid naar andere culturen en religies.
Beschrijving rol/taak in de wijk:
-Het winnen van de 'witte' gezinnen in de wijk, deze kinderen gaan nu voornamelijk buiten de wijk naar school.
- Een andere rol is het geven van NT2-lessen, hier zijn speciale klassen voor. Dit kan al wanneer een kind 2,5 is. Dit wordt voor en na schooltijd gedaan.
2. De sociaal-maatschappelijke omgeving van de school: Deze school ligt in een 'zwarte' wijk. Ouders zijn hier laaggeschoold.
3. Leerlingpopulatie: Op deze school zitten leerlingen met bij elkaar 25 verschillende nationaliteiten. De meeste gezinnen bestaan uit moeder/vader/kinderen, maar er zijn ook veel 1-oudergezinnen, ongeveer 1/3.
Thuis spreken de meeste leerlingen een andere taal, voornamelijk Turks en Marokkaans, er zijn ook gezinnen waarvan de nationaliteit wel Turks/Marokkaans is, maar die thuis toch Nederlands spreken.
4. Manier van samenwerken:
'Welkom bij het samenwerkingsnetwerk van de basisschool Toermalijn.
Hier kunt u allerlei informatie vinden over de instellingen die bij de school betrokken zijn.
U kunt hier ook terecht voor adressen en telefoonnummers van instellingen die nuttig zijn voor
ouders, kinderen en leerkrachten.
- Gezondheid
- Schoolse activiteiten
- Opvoeding en onderwijs
- Religie
- Naschoolse activiteiten
- Vragen over huisvesting
- Onderwijsinstellingen
Hier kunt u allerlei informatie vinden over de instellingen die bij de school betrokken zijn.
U kunt hier ook terecht voor adressen en telefoonnummers van instellingen die nuttig zijn voor
ouders, kinderen en leerkrachten.
- Gezondheid
- Schoolse activiteiten
- Opvoeding en onderwijs
- Religie
- Naschoolse activiteiten
- Vragen over huisvesting
- Onderwijsinstellingen
Onze school heeft voor de buitenschoolse opvang (bso) een samenwerkingsverband met Kinderopvang 2Samen, die al 70 jaar professionele kinderopvang in Den Haag biedt en sinds 2007 ook haar diensten in Monster aanbiedt.'
Tevens heeft de directeur vertelt dat er een ouderkamer is. Hier regelen ouders (vaak moeders) dingen over school en wordt er gecommuniceerd. Verder krijgen leerlingen briefjes mee en zijn er ouderavonden om ouders in te lichten. Ook de website wordt veel bezocht, hier staat dan ook alle informatie op. Dan is er nog de MR en de ouderraad, die regelen alles vanuit school en spreken dit naar ouders toe.
De school werkt samen met instanties vanuit de wijk doordat de school hun ruimte aanbiedt. De school heeft ruimte over en daardoor is het mogelijk dat een aantal wijkvoorzieningen in de school zijn geplaatst:
- Voorschool
- Welzijn/zorg
- NT2
- Ouderkamer
- Verlengde school (talentschool)
Tevens heeft de directeur vertelt dat er een ouderkamer is. Hier regelen ouders (vaak moeders) dingen over school en wordt er gecommuniceerd. Verder krijgen leerlingen briefjes mee en zijn er ouderavonden om ouders in te lichten. Ook de website wordt veel bezocht, hier staat dan ook alle informatie op. Dan is er nog de MR en de ouderraad, die regelen alles vanuit school en spreken dit naar ouders toe.
De school werkt samen met instanties vanuit de wijk doordat de school hun ruimte aanbiedt. De school heeft ruimte over en daardoor is het mogelijk dat een aantal wijkvoorzieningen in de school zijn geplaatst:
- Voorschool
- Welzijn/zorg
- NT2
- Ouderkamer
- Verlengde school (talentschool)
5. Speciale activiteiten en vaardigheden die de leerkracht moet beheersen om dit netwerk te kunnen onderhouden zijn: De directeur is hier verantwoordelijk voor. Hij vertelde mij dat er vooral lef en interesse voor nodig zijn. Als er eenmaal gepraat wordt, gaat er vanzelf een balletje rollen. Omdat de partijen eigenlijk allemaal wachten op partners en de school ruimte heeft, gaat het vrij makkelijk. Ook krijgen de partijen veel subsidie van de overheid. De directeur stelde al dat het anders niet zo makkelijk was geweest.
6. Methode geschiedenis/aardrijkskunde: Op deze school wordt er niet gewerkt met methodes. Ze werken in thema's. Dit is omdat het voor de leerkracht fijn is om in te kunnen springen in het onderwerp en het de betrokkenheid van de leerlingen des te meer trekt. Ik vroeg de directeur of het ook te maken had met interculturele problematiek. Hij zei dat dat onbewust zeker zo zou kunnen zijn. Je zit namelijk niet vast aan een boek en werkschrift. (Dus geen last van taal). Bijna alles wordt mondeling besproken of er zijn doe-opdrachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten